Program

anytime, anywhere 

Česká republika, Praha

16. 4. | 12:30 | Divadlo na Orlí 

16. 4. | 18:30 | Divadlo na Orlí

60 min 

Autor:
Kristina Kellnerová, Jovita Siu Ji Chin   

Režie:
Kristina Kellnerová, Jovita Siu Ji Chin   

Jazyk:
čeština, angličtina, kantónština a španělština  

Titulky:
anglické  

Univerzita:  
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze

„anytime, anywhere“ je vícejazyčná inscenace o dvou mladých ženách z různých kontinentů, které otevřeně sdílejí své zkušenosti a emoce ohledně chybějících lidí v jejich životech. Autobiografické materiály, které diváka provázejí odjezdy, mezičasy, rozdělenými identitami a sdílenou realitou, se prolínají s abstrakcí, která přichází na scénu prostřednictvím multidisciplinárních médií. Diváci tak putují z konkrétních geografických míst, jako je Praha, Hong Kong nebo Střední Amerika, do vnitřních imaginárních krajin. Aby obě tvůrkyně převedli své vnitřní cesty mezi vzpomínkami, emocemi a současnou realitou do představení, přinášejí na stůl své performativní jazyky. Na jedné straně pohyb a narativní práce, na druhé audiovizuální trajektorie. Tato kolize vytváří konkrétní vesmír, ve kterém se říká „kdykoli a kdekoli“. Tým pracuje s projekcemi, mapovanými na různé povrchy různé kvality. Spolu se zvukem vytvářejí pohlcující snovou atmosféru, která diváky provází od začátku do konce. Všechna videa a zvuky jsou streamovány živě, přímo z jeviště, a přibližují tak divákům samotný proces tvorby. Mezi další zahrnuté disciplíny patří objekty, pohyb a text. Život s odloučením je něco, co se mnoho lidí v dnešním světě musí naučit dobrovolně i z donucení. Prostřednictvím tohoto projektu Jovita a Kristina doufají, že sdílením svých zkušeností mohou pomoci někomu dalšímu nebo mu alespoň dát najevo, že v tom nejsou samy. 


BENZIN

Kyjev, Ukrajina

16. 4. | 12:30 | Studio Marta

CP*

16. 4. | 18:30 | Studio Marta

60 min

Autor:
Jacob a Wilhelm Grimm

Režie:
Ruslan Neupokoiev

Jazyk:
ukrajinština

Titulky:
anglické

Univerzita:  
Kyiv National I. K. Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television

Ve světě znovuzrozeném z popela civilizace se cena lidského života rovná ceně paliva. V té době, ve chvílích bez drancování a boje o holou existenci, si lidé vyprávějí pohádky, relikty minulých časů. Tyto pohádky napsali bratři Wilhelm a Jacob Grimmové. Lišák ke svým narozeninám dostane zakletý lék, který dokáže vyléčit každého člověka. Tento dárek mu věnoval jeho strýc Smrt. Lišák se pokusí oklamat strýcova pravidla a dostane se do vážných problémů. Můžete sledovat jeho dobrodružství plná drsnosti a brutality.

Inscenace „BENZIN“ je sérií krátkých příběhů na motivy lidových pohádek, které shromáždili bratři Grimmové. V tomto představení studenti Katedry loutkového divadla používají jako hlavní výrazový prostředek divadelní masky. Celkový styl hry je postmoderní, výtvarný styl je diesel-punk.


Hello, Out There!

Lotyšsko, Riga 

16. 4. | 17:15 | Divadlo Husa na provázku 

CP*

35 min 

Autor:
William Saroyan

Režie:
Nellija Spūle

Jazyk:
lotyština 

Titulky:
anglické 

Univerzita:  
Latvian Academy of Culture

On je zkrachovalý hráč, který se objevil na špatném místě se špatnou ženou, ona je kuchařka v místní věznici vykořisťovaná jejím otcem. Oba sní o svobodě, lásce, o přestěhování se do San Francisca. Mají ale málo času, protože smrt je neúprosná. Stojí vůbec chvíle osvobozující radosti za to?  


4.48 Psychosis

Srbsko, Bělehrad

17. 4. | 12:30 | Divadlo na Orlí 

17. 4. | 19:00 | Divadlo na Orlí 

CP*

18. 4. | 12:30 | Divadlo na Orlí 

18. 4. | 18:30 | Divadlo na Orlí 

65 min

Autor:
Sarah Kane

Režie:
Nemanja Mijović

Jazyk:
srbština

Titulky:
anglické

Univerzita:  
Faculty of Dramatic Arts in Belgrade

Autorka čelící depresím v psychiatrické léčebně, kam byla uvězněna po pokusu o sebevraždu, začíná ztrácet smysly a pochybovat o svém zdravém rozumu poté, co se zamiluje do ambiciózního mladého lékaře. 


Obraz ženy / Origin of Clouds aneb co znamená v něco věřit

Česká republika, Brno

17. 4. | 14:00 | Divadlo na Orlí

CP*

35 min / 35 min

Autor:
Barbora Šimová, Zuzana Galková / Monika Štolcová, Jiřina Krásová

Režie:
Barbora Šimová, Zuzana Galková / Monika Štolcová, Jiřina Krásová

Jazyk:
čeština

Titulky:
anglické

Univerzita:  
Janáčkova akademie múzických umění

Obraz ženy 

Jaké by to bylo být něčí trofejí? Doplněk hodící se k výzdobě domácnosti. Domov, jehož útulnost a řád vytváří výhradně žena. A je to její jediné místo působení, jediné místo realizace. Ale pravidla určil někdo jiný. Místo, které nemůže opustit, pokud se cítí nedoceněná, nedostatečně hodnocená – tak jak může její manžel opustit svou práci. Domácnost vyžaduje její neustálou pozornost. 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Ale to je v pořádku. Protože tohle je prostor, pro který byla stvořena.  
Jaké by to bylo stát se nábytkem? 
s’en sortir ako uniknúť
sans sortir bez odchádzania? 

Origin of Clouds aneb co znamená vněco věřit  

Prázdný nekonečný prostor. Společný čas. Světlo. Jak můžeme vtisknout do hmoty to, co nevidíme, nemůžeme nahmatat, ale někde vskrytu v nás to cítíme? Dílo, které si klade otázku, co znamená v něco věřit. Jen tak lidsky. O nic víc nám vlastně nejde. I tak je toho už víc než dost. 


Not Found

Švýcarsko, Terre di Pedemonte

17. 4. | 19:00 | Studio Marta

18. 4. | 12:30 | Studio Marta

CP*

50 min

Autor:
kolektivní autorské dílo účinkujících

Režie:
kolektivní autorské dílo účinkujících

Jazyk:
angličtina, arabština, italština, španělština

Titulky:
anglické

Univerzita:  
Academy Dimitri

Not Found.   
Není to příběh.   
Je to prohlášení.   
Je to vnitřní situace, kterou všichni prožíváme před prázdnotou našich otázek, když se snažíme konfrontovat je s širší realitou.   
Je to dost?   
Pokračujeme dál, stále hledáme odpovědi. Ale ztrácíme se v tom. Ztracení v otázkách, v činech, v paradoxech.  
Výzkum nás přivádí k výzkumu samotnému. Otázky otevírají další otázky, ztrácejí svůj význam. Je to dost.   
Snažíme se, pohybujeme se, tančíme, hrajeme si nebo se smějeme, pláčeme nebo křičíme, ale mineme podstatu. Zapomínáme – nebo se vyhýbáme – nebezpečným tématům.   
Jak moc se můžeme skrývat?   

  

Využíváme hrubosti divadelního prostoru úmyslně. Žádná scénografie nezakryje místo, kde představení probíhá. Světelnáý pult tabule bude na jevišti, stejně jako zvukový a my – jako herci/postavy/lidé – všechno zorganizujeme. Změny témat, světel a hudby jsou časté, dokud jeden ze tří chlapců není donucen hovořit o svých pocitech. Cítí se „qaher“. Ale neexistuje překlad pro arabské slovo „qaher“. Představení vzniklo jako výsledek modulu tvůrčí skupiny ve druhém roce studia programu Master of Arts in Theatre na škole fyzického divadla Academy Dimitri. Úkol, který studentům byl zadán, byl jednoduchý: vytvořit představení, které chtějí vytvořit právě teď. Nebyla uplatněna žádná jiná pravidla. Během asi dvou měsíců práce studenti vytvořili představení, které přináší témata, postavy, formy, tvary a estetická rozhodnutí, která se rozhodli, že nejlépe slouží jejich vlastním uměleckým cílům. Mělo premiéru ve Versciu (Švýcarsko) 8. prosince 2023.  


Martýr

Slovensko, Bratislava

18. 4. | 14:30 | Divadlo Husa na provázku

CP*

120 min bez přestávky

Autor:
Marius von Mayenburg

Režie:
Kristián Kozmenko

Jazyk:
slovenština

Titulky:
anglické

Univerzita:  
Vysoká škola múzických umení v Bratislave

Inscenace hry současného německého dramatika světového formátu Mariuse von Mayenburga je generační výpovědí studentů absolventského ročníku VŠMU.  

Nezájem a společenská hluchota se v současnosti těžce podepisují zejména na mladé generaci. Zástupce této generace – Benjamin – hledá spásu v Bibli. Může však dva tisíce let stará kniha poskytnout odpovědi na otázky dneška? Nebo se v rukou nesprávného člověka může stát zbraní, s níž bude terorizovat své okolí? A jsme jako společnost připraveni převzít odpovědnost za důsledky svého nezájmu a ignorance?  

Hra se odehrává ve škole – mezi žáky a učiteli. Právě toto dramatické zasazení textu nás přimělo k rozhodnutí inscenovat ji ve školním divadle, s možností hrát ji především pro mladé publikum a se zaměřením na témata, kterými se mladí lidé v dnešní době zabývají (narůstající mezigenerační propast, workoholismus, nefunkční a zastaralé vyučovací postupy, homofobie a podobně).  


As We Were 

Rakousko, Vídeň

19. 4. | 13:30 | Divadlo na Orlí 

CP*

19. 4. | 18:30 | Divadlo na Orlí 

50 min

Autor:
Arthur Adamov

Režie:
Lukas Schöppl

Jazyk:
němčina

Titulky:
anglické

Univerzita:  
Max Reinhardt Seminar Vienna, University of Music and Performing Arts Vienna

Komunita nebo jednotlivec, spolupráce nebo samostatnost, soubor nebo sólo. Napětí mezi těmito konfliktními oblastmi se poprvé projeví v jádru vlastní rodiny. Zápas s dospíváním, nevyhnutelnost vlastního postavení v rodinné hierarchii a konflikt jedince s očekáváními společnosti jsou ústředními tématy absurdního divadla Arthura Adamova. To platí i pro hru „As We Were“ („Comme nous avons été“). Hra začíná scénou, kdy si A. ve vlaku zdřímne ve svém večerním obleku. Ve skutečnosti však chce změnit svůj život. Dnes – dnes se hodlá oženit. Problém je v tom, že matrika je daleko a A. jako moderní a zdánlivě zaneprázdněný muž prostě nemá dost času. Aby toho nebylo málo, v kupé ho obtěžují další dva lidé: matka, která hledá svého syna, a teta pohřešovaného chlapce. Jak se příběh této nepravděpodobné ménage à trois odvíjí, je stále jasnější, kdo se za iniciálou A. skrývá a jaké jsou ve skutečnosti matčiny úmysly. Teta si mezitím připustí hru s hračkou vláčku, dokud se do akce nezapojí i ten skutečný, ve kterém sedí. V Adamovově hře se přinejmenším jeden dospělý stává dítětem, které nedokáže držet krok se změnami ve společnosti.  


Songs to the Gods of the World

Polsko, Krakov

19. 4. | 13:30 | Studio Marta

19. 4. | 18:30 | Studio Marta 

CP*

70 min bez přestávky

Autor:
různí autoři textů převzatých z lidových a náboženských písní

Režie:
Weronika Kowalska

Jazyk:
písně se zpívají v několika jazycích včetně polštiny, ukrajinštiny, jidiš, svahilštiny, norštiny a turečtiny

Titulky:
anglické

Univerzita:  
AST National Academy of Theatre Arts in Krakow

„Songs to the Gods of the World“ z Národního divadelního uměleckého centra AST v Krakově v režii Weroniky Kowalské jsou podmanivou hudební výpravou do různých koutů světa, kde je zpěv modlitbou, rituálem, projevem radosti, touhy, lásky nebo bolesti. Je to krásný a dojemný příběh o tom, jak se píseň stává jazykem pro popis světa a vyjádření emocí.  

CP* – tzv. cesta poroty je taková konfigurace představení, která vám zaručí, že shlédnete všechna představení v hlavním programu