Diskuze V4: Umění na rozcestí
2. 4. 2025 | 16:00 – 18:00
DF JAMU, Místnost 202
„Budapešť. Knižní obálka zobrazující dva chlapce držící se za ruce. Knihkupectví nezakrývá titul fólií a prodává jej v sekci pro mládež. Výsledek? Pokuta 12 milionů HUF, tedy přibližně 760 tisíc Kč.“ – Olga Richterová 2023, médium.cz

„Čistky ve slovenské kultuře pokračují. Další ředitel byl odvolán bez udání důvodu.“ – Ivan Vilček 2024, novinky.cz
„Poláci protestovali proti cenzuře umění tím, že jedli banány, a vedení národního muzea dočasně ustoupilo protestu.“ – Marek Martinovský 2019, seznamzpravy.cz
Tyto a mnoho dalších zpráv ze zemí V4 se v posledních letech objevilo v médiích. Cenzura učebnic a dětské literatury, odvolávání představitelů kulturních institucí, rušení „nevhodných“ divadelních her a výstav. Kde leží hranice mezi ochranou hodnot a potlačováním umělecké svobody? Jak aktuální politická situace ovlivňuje svobodu slova a uměleckého vyjádření?
Přijďte se zapojit do debaty, kde budeme diskutovat o cenzuře umění v zemích Visegrádské čtyřky v kontextu historického vývoje, současné geopolitické situace a výzev, kterým čelí lidé v kultuře. Nenechte si ujít přednášku a diskusi, která odhalí, jaké tlaky a vlny formují kulturní krajinu střední Evropy.

Lekce: Robe Next Generation – knowledge exchange platform information session
5. 4. 2025 | 14:45- 15:45
DF JAMU, Místnost 104
Co je NRG, kdo se může zapojit a jak podporujeme vzdělávání?
NRG je platforma propojující vysokoškolské vzdělávání a průmysl.
Vstupte do živé znalostní platformy NRG, kde mohou profesionálové i studenti z různých oborů učit se od odborníků, sdílet své technické dovednosti a kreativitu a zapojit se do programu, který vytváří reálné propojení mezi vzděláním a praxí, čímž překonává propast mezi průmyslem a pracovními příležitostmi.
Tato platforma je zdarma pro studenty z našich partnerských vzdělávacích institucí.
Lekce – Transdisciplinary Approaches of Spatiality in Performance: David Somló (Hungary)
5. 4. 2025 | 14:45- 15:45
DF JAMU, Místnost 104
Výzkum Dávida Somló zkoumá, jak může prostorová kompozice v performanci formovat diváckou pozornost, vnímání a vztahové zkušenosti, přičemž překračuje tradiční žánry. V této diskusi Somló představí poznatky ze své disertační práce v rámci programu PhD-in-Practice a analyzuje, jak performativní prostorové intervence – od zvukových choreografií ve veřejném prostoru až po participativní pohybové partitury – mohou osvobodit diváckou pozornost a narušit tradiční dynamiku mezi performerem a divákem.
