anytime, anywhere
Česká republika, Praha
16. 4. | 12:30 | Divadlo na Orlí
16. 4. | 18:30 | Divadlo na Orlí
60 min
Autor:
Kristina Kellnerová, Jovita Siu Ji Chin
Režie:
Kristina Kellnerová, Jovita Siu Ji Chin
Jazyk:
čeština, angličtina, kantónština a španělština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze
„anytime, anywhere“ je vícejazyčná inscenace o dvou mladých ženách z různých kontinentů, které otevřeně sdílejí své zkušenosti a emoce ohledně chybějících lidí v jejich životech. Autobiografické materiály, které diváka provázejí odjezdy, mezičasy, rozdělenými identitami a sdílenou realitou, se prolínají s abstrakcí, která přichází na scénu prostřednictvím multidisciplinárních médií. Diváci tak putují z konkrétních geografických míst, jako je Praha, Hong Kong nebo Střední Amerika, do vnitřních imaginárních krajin. Aby obě tvůrkyně převedli své vnitřní cesty mezi vzpomínkami, emocemi a současnou realitou do představení, přinášejí na stůl své performativní jazyky. Na jedné straně pohyb a narativní práce, na druhé audiovizuální trajektorie. Tato kolize vytváří konkrétní vesmír, ve kterém se říká „kdykoli a kdekoli“. Tým pracuje s projekcemi, mapovanými na různé povrchy různé kvality. Spolu se zvukem vytvářejí pohlcující snovou atmosféru, která diváky provází od začátku do konce. Všechna videa a zvuky jsou streamovány živě, přímo z jeviště, a přibližují tak divákům samotný proces tvorby. Mezi další zahrnuté disciplíny patří objekty, pohyb a text. Život s odloučením je něco, co se mnoho lidí v dnešním světě musí naučit dobrovolně i z donucení. Prostřednictvím tohoto projektu Jovita a Kristina doufají, že sdílením svých zkušeností mohou pomoci někomu dalšímu nebo mu alespoň dát najevo, že v tom nejsou samy.
BENZIN
Kyjev, Ukrajina
16. 4. | 12:30 | Studio Marta
16. 4. | 18:30 | Studio Marta
60 min
Autor:
Jacob a Wilhelm Grimm
Režie:
Ruslan Neupokoiev
Jazyk:
ukrajinština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Kyiv National I. K. Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television
Ve světě znovuzrozeném z popela civilizace se cena lidského života rovná ceně paliva. V té době, ve chvílích bez drancování a boje o holou existenci, si lidé vyprávějí pohádky, relikty minulých časů. Tyto pohádky napsali bratři Wilhelm a Jacob Grimmové. Lišák ke svým narozeninám dostane zakletý lék, který dokáže vyléčit každého člověka. Tento dárek mu věnoval jeho strýc Smrt. Lišák se pokusí oklamat strýcova pravidla a dostane se do vážných problémů. Můžete sledovat jeho dobrodružství plná drsnosti a brutality.
Inscenace „BENZIN“ je sérií krátkých příběhů na motivy lidových pohádek, které shromáždili bratři Grimmové. V tomto představení studenti Katedry loutkového divadla používají jako hlavní výrazový prostředek divadelní masky. Celkový styl hry je postmoderní, výtvarný styl je diesel-punk.
Hello, Out There!
Lotyšsko, Riga
16. 4. | 17:15 | Divadlo Husa na provázku
35 min
Autor:
William Saroyan
Režie:
Nellija Spūle
Jazyk:
lotyština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Latvian Academy of Culture
On je zkrachovalý hráč, který se objevil na špatném místě se špatnou ženou, ona je kuchařka v místní věznici vykořisťovaná jejím otcem. Oba sní o svobodě, lásce, o přestěhování se do San Francisca. Mají ale málo času, protože smrt je neúprosná. Stojí vůbec chvíle osvobozující radosti za to?
4.48 Psychosis
Srbsko, Bělehrad
17. 4. | 12:30 | Divadlo na Orlí
17. 4. | 19:00 | Divadlo na Orlí
18. 4. | 12:30 | Divadlo na Orlí
18. 4. | 18:30 | Divadlo na Orlí
65 min
Autor:
Sarah Kane
Režie:
Nemanja Mijović
Jazyk:
srbština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Faculty of Dramatic Arts in Belgrade
Autorka čelící depresím v psychiatrické léčebně, kam byla uvězněna po pokusu o sebevraždu, začíná ztrácet smysly a pochybovat o svém zdravém rozumu poté, co se zamiluje do ambiciózního mladého lékaře.
Obraz ženy / Origin of Clouds aneb co znamená v něco věřit
Česká republika, Brno
17. 4. | 14:00 | Divadlo na Orlí
35 min / 35 min
Autor:
Barbora Šimová, Zuzana Galková / Monika Štolcová, Jiřina Krásová
Režie:
Barbora Šimová, Zuzana Galková / Monika Štolcová, Jiřina Krásová
Jazyk:
čeština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Janáčkova akademie múzických umění
Obraz ženy
Jaké by to bylo být něčí trofejí? Doplněk hodící se k výzdobě domácnosti. Domov, jehož útulnost a řád vytváří výhradně žena. A je to její jediné místo působení, jediné místo realizace. Ale pravidla určil někdo jiný. Místo, které nemůže opustit, pokud se cítí nedoceněná, nedostatečně hodnocená – tak jak může její manžel opustit svou práci. Domácnost vyžaduje její neustálou pozornost. 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Ale to je v pořádku. Protože tohle je prostor, pro který byla stvořena.
Jaké by to bylo stát se nábytkem?
s’en sortir ako uniknúť
sans sortir bez odchádzania?
Origin of Clouds aneb co znamená v něco věřit
Prázdný nekonečný prostor. Společný čas. Světlo. Jak můžeme vtisknout do hmoty to, co nevidíme, nemůžeme nahmatat, ale někde vskrytu v nás to cítíme? Dílo, které si klade otázku, co znamená v něco věřit. Jen tak lidsky. O nic víc nám vlastně nejde. I tak je toho už víc než dost.
Not Found
Švýcarsko, Terre di Pedemonte
17. 4. | 19:00 | Studio Marta
18. 4. | 12:30 | Studio Marta
50 min
Autor:
kolektivní autorské dílo účinkujících
Režie:
kolektivní autorské dílo účinkujících
Jazyk:
angličtina, arabština, italština, španělština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Academy Dimitri
Not Found.
Není to příběh.
Je to prohlášení.
Je to vnitřní situace, kterou všichni prožíváme před prázdnotou našich otázek, když se snažíme konfrontovat je s širší realitou.
Je to dost?
Pokračujeme dál, stále hledáme odpovědi. Ale ztrácíme se v tom. Ztracení v otázkách, v činech, v paradoxech.
Výzkum nás přivádí k výzkumu samotnému. Otázky otevírají další otázky, ztrácejí svůj význam. Je to dost.
Snažíme se, pohybujeme se, tančíme, hrajeme si nebo se smějeme, pláčeme nebo křičíme, ale mineme podstatu. Zapomínáme – nebo se vyhýbáme – nebezpečným tématům.
Jak moc se můžeme skrývat?
Využíváme hrubosti divadelního prostoru úmyslně. Žádná scénografie nezakryje místo, kde představení probíhá. Světelnáý pult tabule bude na jevišti, stejně jako zvukový a my – jako herci/postavy/lidé – všechno zorganizujeme. Změny témat, světel a hudby jsou časté, dokud jeden ze tří chlapců není donucen hovořit o svých pocitech. Cítí se „qaher“. Ale neexistuje překlad pro arabské slovo „qaher“. Představení vzniklo jako výsledek modulu tvůrčí skupiny ve druhém roce studia programu Master of Arts in Theatre na škole fyzického divadla Academy Dimitri. Úkol, který studentům byl zadán, byl jednoduchý: vytvořit představení, které chtějí vytvořit právě teď. Nebyla uplatněna žádná jiná pravidla. Během asi dvou měsíců práce studenti vytvořili představení, které přináší témata, postavy, formy, tvary a estetická rozhodnutí, která se rozhodli, že nejlépe slouží jejich vlastním uměleckým cílům. Mělo premiéru ve Versciu (Švýcarsko) 8. prosince 2023.
Martýr
Slovensko, Bratislava
18. 4. | 14:30 | Divadlo Husa na provázku
120 min bez přestávky
Autor:
Marius von Mayenburg
Režie:
Kristián Kozmenko
Jazyk:
slovenština
Titulky:
anglické
Univerzita:
Vysoká škola múzických umení v Bratislave
Inscenace hry současného německého dramatika světového formátu Mariuse von Mayenburga je generační výpovědí studentů absolventského ročníku VŠMU.
Nezájem a společenská hluchota se v současnosti těžce podepisují zejména na mladé generaci. Zástupce této generace – Benjamin – hledá spásu v Bibli. Může však dva tisíce let stará kniha poskytnout odpovědi na otázky dneška? Nebo se v rukou nesprávného člověka může stát zbraní, s níž bude terorizovat své okolí? A jsme jako společnost připraveni převzít odpovědnost za důsledky svého nezájmu a ignorance?
Hra se odehrává ve škole – mezi žáky a učiteli. Právě toto dramatické zasazení textu nás přimělo k rozhodnutí inscenovat ji ve školním divadle, s možností hrát ji především pro mladé publikum a se zaměřením na témata, kterými se mladí lidé v dnešní době zabývají (narůstající mezigenerační propast, workoholismus, nefunkční a zastaralé vyučovací postupy, homofobie a podobně).
As We Were
Rakousko, Vídeň
19. 4. | 13:30 | Divadlo na Orlí
19. 4. | 18:30 | Divadlo na Orlí
50 min
Autor:
Arthur Adamov
Režie:
Lukas Schöppl
Jazyk:
němčina
Titulky:
anglické
Univerzita:
Max Reinhardt Seminar Vienna, University of Music and Performing Arts Vienna
Komunita nebo jednotlivec, spolupráce nebo samostatnost, soubor nebo sólo. Napětí mezi těmito konfliktními oblastmi se poprvé projeví v jádru vlastní rodiny. Zápas s dospíváním, nevyhnutelnost vlastního postavení v rodinné hierarchii a konflikt jedince s očekáváními společnosti jsou ústředními tématy absurdního divadla Arthura Adamova. To platí i pro hru „As We Were“ („Comme nous avons été“). Hra začíná scénou, kdy si A. ve vlaku zdřímne ve svém večerním obleku. Ve skutečnosti však chce změnit svůj život. Dnes – dnes se hodlá oženit. Problém je v tom, že matrika je daleko a A. jako moderní a zdánlivě zaneprázdněný muž prostě nemá dost času. Aby toho nebylo málo, v kupé ho obtěžují další dva lidé: matka, která hledá svého syna, a teta pohřešovaného chlapce. Jak se příběh této nepravděpodobné ménage à trois odvíjí, je stále jasnější, kdo se za iniciálou A. skrývá a jaké jsou ve skutečnosti matčiny úmysly. Teta si mezitím připustí hru s hračkou vláčku, dokud se do akce nezapojí i ten skutečný, ve kterém sedí. V Adamovově hře se přinejmenším jeden dospělý stává dítětem, které nedokáže držet krok se změnami ve společnosti.
Songs to the Gods of the World
Polsko, Krakov
19. 4. | 13:30 | Studio Marta
19. 4. | 18:30 | Studio Marta
70 min bez přestávky
Autor:
různí autoři textů převzatých z lidových a náboženských písní
Režie:
Weronika Kowalska
Jazyk:
písně se zpívají v několika jazycích včetně polštiny, ukrajinštiny, jidiš, svahilštiny, norštiny a turečtiny
Titulky:
anglické
Univerzita:
AST National Academy of Theatre Arts in Krakow
„Songs to the Gods of the World“ z Národního divadelního uměleckého centra AST v Krakově v režii Weroniky Kowalské jsou podmanivou hudební výpravou do různých koutů světa, kde je zpěv modlitbou, rituálem, projevem radosti, touhy, lásky nebo bolesti. Je to krásný a dojemný příběh o tom, jak se píseň stává jazykem pro popis světa a vyjádření emocí.
CP* – tzv. cesta poroty je taková konfigurace představení, která vám zaručí, že shlédnete všechna představení v hlavním programu